Lisoballs blogg! - En ärlig verklighet-Ett vanligt liv!

Alla inlägg den 4 december 2015

Av Lisa - 4 december 2015 19:15

Entrecote från ICAs manuella köttdisk.

Rekommenderas varmt även fast de var liiiite för ojämt skurna just i dag.

Gott kött är det i allafall.
Å då särskilt i en sån här lyx-macka:

Beef sandwich alltså. ;P
Perfekt fredagsmat.
Lagom ansträngande å lagom mättnad! ;)
Ölen är för övrigt också himla god! ;)

Kan hända att det står en liten efterrätt i kylen med, men den får allt vänta någon timme. :P

Fredagar är till för å firas, eller hur? :)

Av Lisa - 4 december 2015 18:06

Den här påsen låg i Viggos väska när jag hämtade honom! ;)

Det är kardemumma-kapslar som jag fick av Sanne! :)
Hurra hurra!
Här ska glöggas å fixas!
Tusen tack Sanne! ;)

Dagens förrätt då.

Ren å skär magi på en tallrik.

Mjuk pepparkaka som stekts i olivolja, vit castello(eller en rejält skiva cheddar om man som min man inte äter mögelost! :P) å honung/olivolja/hackat apelsinskal/rosmarin som smälts i hop i en gryta.

Snabbt å ändå så, så gott! ;)

Om man inte är glutenintolerant kan man med fördel använda sej av en köpt pepparkaka(jag bakade ju en egen..)så går det ju ännu fortare! ;)

Allra godast är det förståss å dricka glögg till! ;)

Lova mej att ni testar detta, okej? ;)

Av Lisa - 4 december 2015 16:43

Mormorn ringde å gav klartecken för barnen å innan vi hunnit lägga på stod de redo i hallen! ;)

Hallå i stormen! ;)

Har precis tvätta bort sminket efter ett extra långt fredags-ryck bestående av dammsugning, städning av badrum, källsortering, bak av mjuk pepparkaka å allt där i mellan.
:D

Barnen har som sagt redan övergett oss här å jag tänker ganska så snart börja ordna med min å Martins middag.

Vi ska ha Beef sandwish är tanken.
(Finns i bloggarkivet)
Men först ska vi använda pepparkakan till förrätt/tilltugg.

Helgen är här igen hörrni.
Inte särskilt dumt det inte! ;)

Av Lisa - 4 december 2015 09:22

Det är ju inte precis någon nyhet för er att jag ÄLSKAR glögg(man kan säga att jag har det i arvet, M å P dricker glögg året runt! :P).
Allra helst dricker jag Saturnus alkoholfri från koncentrat, men det mesta går hem här. ;)

Jag tycker det är kul å göra egen glögg å har testat flertalet varianter å kan varmt rekommendera Morberg roséglögg(finns här i arkivet) å så denna, signerad min favorit Ernst.

Vit glögg.
1 flaska sött vitt vin.
2 dl ameretto
2 dl socker
2 kanelstänger
3 cm skivad färsk ingefära
5 nejlikor
5 kardemummakaplsar(eller 1 tsk kardemummakärnor)

Värm allt i en gryta på svag värme(inte kokade!) i 10-15 minuter.


Sila bort kryddorna.

Klart! :)

Av Lisa - 4 december 2015 07:20

Helt enligt rutin har jag gjort mina fredagskilometrar på löpbandet.

3 km på drygt 18 minuter är en rejäl förbättring i min "löp-utveckling" å det är bandets förtjänst.
Det är precis som att jag vågar hålla högre tempo när jag vet att jag kan hoppa av, jag springer nästan minuten fortare per km inne.

Så till våren sen har jag stora förväntningar på utvecklingen i spåret med. :)
För jag saknar ändå å springa ute.
Var för länge sen nu. :/

Annars är det en galet efterlängtad fredag, helt för Viggo å Leo som ska upp till M å P å sova över.
Vi ska ju på utflykt i morron å köra hyfsat tidigt så det passade perfekt. ;)

Jag har lagoma meny planer för kvällen å sen blir det säkert lite serie-titt(finns nya VD på netflix, måste vi se innan Anna går om oss! :P).

Vi hörs i eftermiddag igen.
Men kolla inom under förmiddagen om ni är sugna på ett juligt recept! ;)

Kram å hej så länge! ;)


Kolla gärna in till mej på lisoball.se där denna blogg ligger numera!

GILLA PÅ FACEBOOK

 

Matbloggstoppen

 

Mina pojkar.

   

Min älskade man.

       Min Martin.   

Mina älskade barn.

Leo 

 

Viggo 

 

 

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2015 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards